Photo Festival Schiedam

"One should always play fairly when one has the winning cards."

THEME

BLUEPRINT

By 2017, both photography and graphic design are in a fascinating transformation process. These disciplines raise questions about their traditional origins and try to reinvent themselves. Many photographers explore how they can use the ‘traditional’ camera differently and use graphic design, including its spatial and tactile capacities to convey their view of reality. You could almost speak of a visual revolution that plays with prevailing conventions, and forces are bundled to dismantle the idea that camera-vision equals truth. A counter-reaction to our contemporary media culture full of ‘Fake Truths’, journalistic image editing scandals and brightly polished ideals and realities.

Read more on: http://www.fotofestivalschiedam.nl/english/theme/

CEILINGS
RITESH UTTAMCHANDANI

In 2011 Uttamchandani was asked to take pictures for a news story on the cleanest brothel in Sangli, a small town in Western India. The assignment broke many of his assumptions about commercial sex work and the women involved in it. For his photo series ‘Ceilings’ he photographed the only thing these women see every day, without fail, with a million thoughts in their head or not—their ceilings.

Location: Ruimte in Beweging

MAPPING THE TERRITORY
LISA BARNARD

‘Mapping the Territory’ is part of the project ‘Whiplash Transition’ by the British artist Lisa Barnard. She investigates the different implications of the use of drones by the American army since the Vietnam-war. The video feed captured from drones is presented via a visual interface to the pilots as a series of small images that form one large moving picture, providing an overview or map of a particular area.

Location: Ruimte in Beweging

————–Nederlands——————-

Thema

BLAUWDRUK

WETENSCHAPPER, FOTOGRAAF EN GRAFISCH ONTWERPER

Anno 2017 bevinden zowel fotografie als grafische vormgeving zich in een fascinerende transformatie. Deze disciplines zetten vraagtekens bij hun traditionele oorsprong en proberen zichzelf opnieuw uit te vinden. Veel fotografen onderzoeken hoe zij de ‘traditionele’ camera anders kunnen inzetten en gebruiken grafische, maar ook ruimtelijke vormgeving om hun kijk op de realiteit uit te dragen. Daarbij staat het medium dus niet meer vast. Een fotograaf transformeert in beeldend kunstenaar. Een grafisch vormgever kan in de huid kruipen van een oorlogsjurist. En een beeldend kunstenaar uit zich als hacker. Kijk bijvoorbeeld naar het werk van Ola Lanko: Warp and Woof, waar ze als reactie op de hedendaagse gefragmenteerdheid en overvloed van de informatiestroom, een gepixeld tapijt van persfotografie heeft gemaakt. De foto tot in abstractie ontleed. Of Cristina de Middel, die aan de hand van ‘De citaten van Mao Zedong’ een persoonlijk documentair werk maakte waar fictie en feiten op opmerkelijke wijze worden vervlochten: The Party.

Lees verder op: http://www.fotofestivalschiedam.nl/thema/

CEILINGS

Ritesh Uttamchandani

In 2011 werd Ritesh Uttamchandani gevraagd foto’s te maken van het schoonste bordeel in Sangli, een klein dorp in West-India. De opdracht veranderde zijn vooroordelen over commercieel sekswerk voorgoed. Toen een lokale journalist voorstelde om – ‘zoals alle buitenlandse fotografen dat willen’ – ook foto’s te maken van de vrouwen aan het werk, weigerde Uttamchandani. Het voorstel deed hem beseffen dat fotografen het aan hun geportretteerden verplicht zijn niet alleen het meest voor de hand liggende te fotograferen. Zijn fotoserie Ceilings is daarom gebaseerd op datgene wat de vrouwen dag in dag uit zien, zonder oordeel: het plafond. Hierbij putte Uttamchandani uit zijn eigen ervaring, hij staarde zeven maanden lang naar zijn eigen plafond toen hij herstelde van een ongeluk.

MAPPING THE TERRITORY

Lisa Barnard

Mapping the Territory is onderdeel van het langlopende project ‘Whiplash Transition’ van de Britse kunstenaar Lisa Barnard. Zij onderzoekt de verschillende implicaties van het gebruik van drones, ingezet door het Amerikaanse leger. Deze onbemande luchtvoertuigen worden al sinds de Vietnam oorlog gebruikt voor militaire doeleinden en zijn inmiddels onmisbaar als strategisch wapen. In de fotoserie Mapping the Territory staan onbestemde landschappen uit Pakistan en de Verenigde Staten centraal, gecombineerd met foto’s uit militaire publicaties en diagrammen van drone circuits. Het resultaat is een visueel abstract en symbolisch slagveld dat laat zien dat en hoe de toepassing van visuele technologie in steeds grotere mate invloed heeft op het militaire apparaat.  Ze bevraagd daarmee wat de impact van deze beelden is binnen de dagelijkse oorlogrealiteit; variërend van mediabeelden en politieke betrekkingen tot de psychologische impact op de militairen zelf.

Als universitair hoofddocent Documentaire Fotografie aan de Universiteit van South Wales verbindt Lisa Barnard haar kennis over fotografie en kritische theorie met haar artistieke praktijk, waarbij zij zich baseert op haar onderzoek naar de relatie tussen technologie, militaire systemen de psychische implicaties van oorlogsconflicten.

Voor andere exposities zie: http://www.fotofestivalschiedam.nl/